Firemní vize. Pohledy na důležitost těchto zprofanovaných slov se různí jako výkony některých sportovců. Já je vždy považoval za něco imaginárního, nepodstatného, a hlavně s nejasným výsledkem, který u mě jako založením obchodníka musí být jasný, důležitý a měřitelný.
Dnes, i díky práci, kterou jsem s různými lidmi na tvorbě vize a mise firmy strávil, se můj pohled změnil. Správně nastavenou a určenou vizi ve firmě vnímám jako kompas, který všem uvnitř ukazuje směr.
K tomu je nutná mise, kterou bych definoval jako nástroj přítomnosti k dosažení vize. U nás už je vize i mise daná, nastavená. Ale k tomu, aby se stala opravdovou DNA firmy je nutné společné souznění celé firmy a takové to prosáknutí, nakažení každého člověka ve firmě.
Největší výzva je dostat vizi do firmy
Největší výzvu nevidím v tom vizi vytvořit, ale dostat ji do firmy, aby jí všichni žili a následně vize pomáhala firmě být opravdu úspěšnou.
Jak se to podařilo u nás?
Upřímně, žádný návod jsem nesledoval, šel jsem prostě příkladem. Postupně jsem procházel celou firmu od skladu přes backoffice a techniky až po obchod a stále dokola se s lidmi bavil o tom, jak a proč. Ukazoval, že to jde a jaký to má přínos.
- Řešili jsme silné stránky jednotlivých lidí a jak je vyšvihnout ještě výš.
- Řešili jsme firemní kulturu.
- Řešili jsme jednotlivé role, jejich význam, přesah a co obnáší.
- A také jsme řešili, jak k poměrně velké míře svobody přidat i odpovědnost.
Zapojil jsem také vnější motivaci v podobě odměn. Ale to byl až poslední krok, rozhodně ne první. Ano, jako důsledek přišla i obměna části týmu. To je přirozené.
Výsledek? Znáte to, stále je co zlepšovat. Ale už to funguje. Podařilo se, že lidé pouze slepě neplní, co mají, ale koukají se na svoji práci z nadhledu a v kontextu. A toto přímo zapadá do vize firmy, kterou tím naplňujeme. Z toho v první řadě profitujete vy, naši zákazníci, a v důsledku my všichni ve firmě. „A o tom to je.“ řekl by klasik.
Autor: Robert Semík