CRM je tak trochu strašák, jako řada jiných systémů a nástrojů. Přijde bolest při vybírání, bolest při nasazování a peklo při zavádění do firmy.
CRM je tak trochu strašák, jako řada jiných systémů a nástrojů. Přijde bolest při vybírání, bolest při nasazování a peklo při zavádění do firmy. Nechci rozebírat, jak důležité CRM je, zda je jen pro velké firmy, a kdo a jak ho má vlastně používat.
Proto se chci spolu s týmem K2IN s Vámi podělit o naše zkušenosti.
V K2IN jsme již CRM měli dlouho. Byl to ale velmi sofistikovaný systém. Až tak, že se v něm skoro nikdo nevyznal. Tím pádem se využíval velmi málo a ta postrádal smysl a kouzlo. Abychom byli upřímní, využíval jej pouze obchodem, a to téměř pod hrozbou upálení.
Pro mě osobně byl strašně nepřehledný a dost jsem se s ním pral. První rok až dva jsem ho s nějakým nechutenstvím stále stravoval a byl pro mě nutné zlo. A to nejenom i měsíční platbou.
I přes mé myšlenky: "Nerozhrabat vše!!!", tak čas dozrál do místa, kdy jsem se rozhodl. Zrušíme to, co nám nevyhovuje. Nechám na týmu svobodně vybrat novou věc. Zprůhledním náklady s tím spojené a tak se všichni zapojí. Což přinese několik zásadních bodů:
-
Tým si naplno uvědomí, že věci něco stojí a musí něco přinést, aby to bylo smysluplné.
-
Proč tuhle změnu děláme a věřit, že to bude mít přínos.
-
V neposlední řadě to je odpovědnost.
Celý tým K2IN se toho chytl a projekt se rozjel. Měl jsem velkou radost, s jakou vervou a nadšením se všichni zapojili a vrhli do toho. Díky tomu vše šlo jak po drátkách. Vybrali jsme, nasadili, proškolili, ale… Data a informace nepřibývaly tak, jak jsme předpokládal.
Ptám se tedy: "Proč?" Ano, obchodníci se zapojili, ale technici a část obchodní kanceláře na to přesto koukali skepticky. Přeji jen pachuť po starém CRM stále nějakým způsobem přetrvávala.
CRM v mém pojetí nemá sloužit pouze pro obchodníky, ale pro všechny, kdo má co „říci“ k obchodnímu případu, k projektu a vše, co míří k zákazníkovi. Beru to jako důležitý nástroj firmy, i té naší.
Následně jsem vyčkal dva měsíce, zda si to sedne bez toho, aniž bych do toho aktivně zasahoval. Uvědomil jsem si, že to je další změna. No, samo si to nesedlo. Musel jsem jít příkladem a začít aktivně plnit. Chvíli to trvalo, ostatně ani Řím nepostavili za den, ale konečně po cca 5 měsících začínáme být všichni spokojeni s tím, jak funguje, a co a jak přináší. Především nové CRM vše usnadňuje a zpřehledňuje.
Byla to zkrátka další změna v provozu firmy. Jako každá změna, byla i tato brána odtažitě, i když to tak nevypadalo a trvalo usazení relativně dost dlouho. Říká se, že zkušenosti jsou k nezaplacení, a my máme další. Změna stála hodně úsilí, aby byla přijata, ale povedlo se!
Jaké máte se zaváděním změn zkušenosti vy? A co CRM?
Autor: Robert Semík
